maslo-klarowane-zdjecie-glowne

Tłuszcze w diecie dorosłego człowieka powinny stanowić około 30% dziennego zapotrzebowania na kalorie. Do wyboru mamy wiele produktów pochodzących z tej grupy pokarmowej. Czym więc wyróżnia się klarowane masło i dlaczego warto włączyć je do swojej diety? Na to i inne pytania dajemy odpowiedź w artykule!

Spis treści

1. Czy wiesz że...?

2. Masło klarowane – właściwości, kalorie i zastosowanie

3. Jak zrobić masło klarowane w domu?

4. Smażenie na maśle klarowanym – zdrowe czy nie?

5. Jak jeść masło klarowane?

6. Przetestuj jego właściwości w swojej kuchni!

Czy wiesz, że…?

Masło klarowane swoje początki wzięło z terenów Azji, Bliskiego Wschodu i Afryki. Jego produkcja różni się w zależności od regionu, w którym jest wytwarzane. Najbardziej nam znane i najchętniej wybierane jest to produkowane w Indiach. Tam określa się je również mianem „ghee”.

W kuchni indyjskiej od tysięcy lat klarowane masło jest niezastąpionym składnikiem. Hindusi twierdzą, że jest ono darem z samych niebios. Wzmianki o maśle ghee można znaleźć nawet w hinduskiej mitologii, co jeszcze bardziej pokazuje, jak istotną rolę odgrywa ono w życiu mieszkańców Indii.

Ghee wytwarza się z krowiego bądź bawolego mleka i dodaje do każdej potrawy, w której niezbędne jest użycie tłuszczu. Klarowane masło stosuje się nie tylko do przyrządzania potraw, ale także w medycynie ajurwedyjskiej.

Masło klarowane – właściwości, kalorie i zastosowanie

Masło towarzyszy nam w diecie niemal codziennie. Rano często używamy go jako smarowidła do kanapek, potem smażymy na nim kotlety na obiad, a następnie na jego bazie pieczemy pyszne domowe ciasto. O czym warto wiedzieć, przymierzając się do włączenia klarowanego masła do swojej diety? Podpowiadamy!

Przeczytaj również: Jaka mąka do pizzy jest najlepsza i dlaczego? Odpowiadamy!

Masło klarowane – właściwości

Podczas procesu obróbki z masła ghee odłączone zostają zanieczyszczenia, woda czy laktoza. Dzięki temu jest ono o wiele zdrowszą alternatywą tradycyjnego masła. Nie ma w swoim składzie laktozy ani kazeiny, co sprawia, że mogą je spożywać osoby z nietolerancją pokarmową.

Zawiera bardzo cenne pierwiastki i składniki odżywcze, takie jak witaminy A, D, E, K oraz witaminy z grupy B (B1, B2, B3, B4 oraz B6). Minerały, jakie znajdziemy w maśle klarowanym, to fosfor, miedź, potas, cynk czy wapń.

zwykłe masło warto zastąpić masłem klarowanym

Dzięki obecności krótko- i średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych klarowane masło wykazuje również dobroczynny wpływ na metabolizm i ułatwia proces odchudzania. Kwas masłowy w naturalny sposób oczyszcza organizm z toksyn i odżywia komórki jelitowe. Ma także działanie przeciwzapalne i łagodzące, a dodatkowo pomaga uregulować wydzielanie kwasu żołądkowego.

Masło klarowane ma ponadto pozytywny wpływ na pamięć i koncentrację – usprawnia bowiem pracę mózgu. Ten rodzaj tłuszczu szczególnie polecany jest osobom, które mają wrzody, kłopoty z trawieniem oraz są na diecie lekkostrawnej. Warto dodać, że klarowane masło nie zwiększa ryzyka zachorowania na choroby serca.

Przeczytaj także: Parmezan w ciąży? Znamy odpowiedź na to i inne pytania o ten ser!

Kolejną zaletą masła klarowanego jest fakt, iż charakteryzuje się ono długą przydatnością do spożycia. Szczelnie zamknięte masło można przechowywać w lodówce nawet przez kilkanaście miesięcy. Ten atut masło klarowane zawdzięcza swojemu procesowi produkcji – podczas odparowywania wody zostaje ono bowiem pozbawione bakterii.

Ile kalorii ma klarowane masło?

Wiemy już, jak dużo dobroczynnych właściwości ma masło klarowane. Kalorie spożywanych produktów są dla niektórych konsumentów równie ważnym wyznacznikiem jak wpływ produktu na organizm, warto więc wspomnieć także o kaloryczności ghee.

1 łyżka stołowa masła ghee zawiera około 112 kcal. Zawartość tłuszczu to 14 gramów, natomiast cholesterolu 37 gramów. Łyżka masła klarowanego dostarcza organizmowi 0,4 mg witaminy E (2% dziennego zapotrzebowania), 1,2 μg witaminy K (około 1,6% dziennego zapotrzebowania) oraz 438 IU witaminy A (8,7% dziennego zapotrzebowania).

masło klarowane warto trzymać w szczelnie zamkniętym opakowaniu

Jak stosować masło klarowane?

Klarowane masło charakteryzuje się niepowtarzalnym smakiem. Jest delikatne, słodkawe i ma lekko orzechowy posmak. Ghee można stosować na wiele sposobów – i to nie tylko w kuchni!

Masło ghee z powodzeniem może zastąpić margarynę podczas domowych wypieków. Jest to o wiele zdrowsze rozwiązanie, gdyż w ten sposób pozbywamy się tłuszczów trans. Na maśle klarowanym można przygotować warzywa, mięso czy podsmażyć dania z ryżu. Na dobrze rozgrzanym maśle klarowanym można nawet smażyć pączki czy frytki.

Bułeczki cynamonowe przygotowane z wykorzystaniem masła klarowanego

To może Cię zainteresować: Oliwa z oliwek – właściwości, wartości odżywcze, zastosowanie

Masło ghee można włączyć do swojej codziennej pielęgnacji. Idealnie nadaje się do masażu spiętych mięśni. Ten tłuszcz nawilża i odżywia skórę, dodatkowo lecząc niewielkie skaleczenia. Można nim zatem śmiało zastąpić swój ulubiony balsam do ciała czy krem do rąk.

To także produkt, który zawiera znaczną ilość antyoksydantów hamujących procesy starzenia się skóry i radzi sobie z ranami po oparzeniach. Masło klarowane jest dobrym środkiem do walki z łupieżem i suchą skórą głowy. Działa nawilżająco i może być stosowane nawet u osób posiadających cienkie włosy.

W ajurwedyjskiej medycynie masło klarowane ma jeszcze inne zastosowanie – robi się z niego naturalną pastę na krwawiące dziąsła. Połączenie ałunu, soli kamiennej, czarnego pieprzu, kurkumy i ghee tworzy mieszankę, która świetnie radzi sobie tą dolegliwością.

Jak zrobić masło klarowane w domu?

Klarowanie masła nie jest skomplikowanym procesem i bez większych problemów można samodzielnie przygotować w domu swoje własne masło klarowane. Jak zrobić to w sposób prawidłowy, by oszczędzić sobie wizyt w sklepie i nabyć nowego doświadczenia w kuchni? Wystarczy, że mamy chwilę wolnego czasu i zwykłe masło w kostce.

Przeczytaj również: Co na obiad z kiełbasą? Sprawdź nasze inspiracje!

Istnieje kilka różnych sposobów na klarowanie masła. Magda Gessler radzi, by kostki masła pokroić na drobne kawałki i podgrzewać na suchej patelni. Gdy na wierzchu zacznie wytwarzać się piana, trzeba ją delikatnie zdjąć. Masło należy podgrzewać do momentu całkowitego odparowania z niego wody. Kiedy masło będzie czyste (bez osadu), należy ściągnąć je z ognia. Po ostudzeniu masło trzeba przelać powoli do suchego, szczelnego słoika, uważając, by nie dostała się do niego osiadła na dnie patelni warstwa zanieczyszczeń.

Smażenie na maśle klarowanym – zdrowe czy nie?

Podobnie jak jest to w przypadku oliwy z oliwek, zagadnienie smażenia na maśle ghee także wzbudza kilka wątpliwości. W tym miejscu chcemy je rozwiać i zaznaczyć, ze smażenie na maśle klarowanym jest bardzo zdrowym rozwiązaniem.

Punkt dymienia masła klarowanego, czyli temperatura, w której tłuszcz zaczyna się palić i wytwarza toksyny, jest bardzo wysoki – dochodzi bowiem aż do 235°C. Oznacza to, że masło klarowane doskonale nadaje się do smażenia. Dla porównania temperatura dymienia oleju kokosowego wynosi 200°C, oleju słonecznikowego 107°C, a oleju rzepakowego 130°C.

masło klarowane w słoiku

Oprócz wysokiej temperatury dymienia, masło klarowane zawiera głównie jednonienasycone i nasycone kwasy tłuszczowe oraz jest produktem rafinowanym. Każdy tłuszcz, który spełnia wszystkie te kryteria, świetnie sprawdzi się do przygotowywania potraw wymagających smażenia.

Jak jeść masło klarowane?

Istnieje wiele sposobów na włączenie masła klarowanego do swojej diety. Sprawdzi się ono bowiem do wszystkich przepisów, które wymagają użycia tłuszczu. Co prawda klarowane masło nie jest pierwszym wyborem konsumentów, jednak dobroczynne właściwości tego produktu są przez nich coraz częściej dostrzegane.

Roztopionym ghee można polewać gotowe dania (na przykład ziemniaki), a dodając łyżkę czy dwie tego produktu do zupy, można uzyskać połączenie o bardzo ciekawym smaku i aromacie. Świetnie sprawdzi się jako składnik azjatyckich potraw. Dobrze smakuje z orientalnymi przyprawami, takimi jak kurkuma czy asafetyda.

Zobacz także: Co na obiad z makaronem bez mięsa? Poznaj nasze propozycje!

Na bazie masła klarowanego można przyrządzić kawę kuloodporną (tzw. bulletproof coffee), która ostatnio cieszy się ogromną popularnością. Taka kawa z tłuszczem daje uczucie sytości i znacznie zwiększa poziom energii. Co prawda dla niektórych pływające w kubku oka tłuszczu mogą nie wyglądać zbyt zachęcająco, ale przepis warto wypróbować, by poznać całkiem inny, nieznany dotąd smak kawy.

Masła ghee można dodać także do porannej owsianki. Łącząc ją z orzechami, owocami i płatkami owsianymi, otrzymamy pełnowartościowe i sycące śniadanie. Masło ułatwi wchłanianie witamin rozpuszczających się w tłuszczach i podkręci metabolizm na cały dzień.

Masło klarowane – w jakich ilościach je spożywać?

Klarowane masło to bez wątpienia jedno z lepszych źródeł tłuszczu. Ma zbawienny wpływ na nasz organizm i szereg zastosowań wykraczających poza kuchnię. To jednak nie oznacza, że powinniśmy spożywać je bez umiaru. Tutaj również obowiązkowe jest zachowanie zdrowego rozsądku. Tłuszcze nie powinny przekraczać 30% dziennego zapotrzebowania na kalorie. Jedna czy dwie łyżki ghee nie zaszkodzą, ale nawet w przypadku najzdrowszych produktów nie należy popadać w skrajność – balans przede wszystkim.

masło klarowane ma wiele wartości odżywczych

Przetestuj jego właściwości w swojej kuchni!

Masło klarowane może być ciekawą alternatywą dla oleju czy margaryny. Warto wypróbować je z wielu powodów – nie tylko zdrowotnych, ale i smakowych.

Wybierając klarowane masło, warto postawić na naturalny produkt o jak najwyższej jakości. Idealnym miejscem do uzupełnienia zapasów klarowanego masła jest Schronisko Smaków. Sklep w swoim asortymencie posiada ghee, które powstało z masła zrobionego na bazie wiejskiej śmietany. Gwarantujemy, że próbując ghee ze Spiżarni, już nigdy nie będziesz chciał wrócić do zwyklej margaryny.