figa

Jeżeli chętnie sięgasz po bakalie, aby urozmaicić wypieki lub schrupać coś pożywnego na drugie śniadanie – poznaj ich wartości odżywcze, a w szczególności poznaj figę! Czy suszone figi są zdrowe? Jakie mikroskładniki zawierają i z czym najlepiej je jeść? Podpowiadamy!

Spis treści

1. Czy wiesz, że...?

2. Suszone figi – wartości odżywcze i właściwości

3. Ile kalorii mają suszone figi?

4. Jak przechowywać suszone figi?

5. Czy suszone figi są zdrowe i czy można jeść je w ciąży?

6. Do czego używać suszonych fig? Oto najlepsze zastosowania

7. Słodko, ale zdrowo – włącz do swojej diety suszone figi!

Figa to egzotyczny owoc od tysiącleci obecny w diecie człowieka. Dzięki doborowi sztucznemu podczas wielowiekowej uprawy dzisiejsze figi są większe i mają bardziej miękki miąższ niż pierwotnie. Figowce pochodzą z Mezopotamii i Egiptu, lecz zadomowiły się wokół całego basenu Morza Śródziemnego, a także w wielu innych miejscach na całym świecie.

suszone figi 

Czy wiesz, że...?

Figowiec to drzewo niezwykle istotne w starożytnej kulturze. Wiele uwagi poświęcił mu Talmud Babiloński – jedna z najważniejszych ksiąg judaizmu, która opisywała skuteczne metody uprawy oraz wyznaczała karę śmierci za ścięcie owocującego figowca. Motyw pojawia się również w samej Biblii – sykomora ze słynnej przypowieści o usychającym drzewku to właśnie figowiec.

Figi są bardzo ciekawe także pod kątem przyrodniczym. W rzeczywistości są to owocostany, czyli owoce o złożonej budowie, które powstają z przeobrażenia się całych kwiatostanów, a nie pojedynczych kwiatów. Owocostan figowca zawiera mnóstwo niewielkich owoców, które przypominają nasiona osadzone w miąższu pochodzącym z resztek kwiatu. Kolor i smak figi różni się w zależności nie tylko od odmiany, ale też etapu dojrzewania.

Najpopularniejszą formą tego owocu są figi suszone, które zaliczamy do kategorii bakalii. Otrzymywane są w procesie powolnego suszenia w temperaturze ok. 40-50 °C. Tak przetworzone figi na długo zachowują smak, wartości ożywcze oraz przydatność do spożycia, dzięki czemu stanowią atrakcyjny składnik wielu potraw. Zastanawiasz się, czy warto wprowadzić do swojego menu figi suszone? Właściwości tego naturalnego produktu z pewnością Cię przekonają!

jak jeść suszone figi 

Przeczytaj także: Pigwa. Właściwości, które w sobie ma, Cię zaskoczą!

Suszone figi – wartości odżywcze i właściwości

W trosce o swoje zdrowie zwracamy coraz większą uwagę na zbilansowaną dietę. Wszelkiego rodzaju witaminy, minerały i inne mikroelementy są znacznie lepiej przyswajalne, jeżeli spożywamy je w postaci naturalnej. Samodzielne skomponowanie zróżnicowanego posiłku jest jednak znacznie trudniejsze niż sięgnięcie po suplement. Zastanawiasz się, jakie cenne składniki zawierają figi suszone? Wartości odżywcze na 100 g to:

• białko – 3,3 g

• tłuszcze – 0,9 g

• węglowodany – 63,9 g

• błonnik – 9,8 g

Ponadto suszone figi to bogate źródło witamin, do których nalezą m.in.: A, B1 (tiamina), B2 (ryboflawina), B3 (niacyna), B6, C, E i K. Bakalie zawierają również wapń, potas, magnez, fosfor, mangan, miedź i żelazo.

Taki zbiór mikro- i makroskładników odpowiada za korzystny wpływ przysmaku na zdrowie. Przykładowo miedź oraz witaminy z grupy B regulują pracę układu nerwowego, dzięki czemu zmniejszają uczucie zmęczenia. Potas pomaga utrzymać prawidłowe ciśnienie, zaś żelazo jest potrzebne do produkcji hemoglobiny – w ten sposób oba minerały służą krwiobiegowi. Ważny jest również wapń, który odpowiada za krzepliwość krwi, a także stan zębów i kości.

Ponadto spożywanie suszonych fig redukuje apetyt, pielęgnuje zdrowy wzrok, łagodzi objawy astmy i bólu gardła, zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory piersi i prostaty, a także może zapobiegać atakom serca. Pomaga również w zwalczaniu trądziku i bezsenności.

jak przechowywać suszone figi 

Ile kalorii mają suszone figi?

Zanim zastosujesz figi suszone w swojej kuchni, zapoznaj się także z ich kalorycznością. Ze względu na wysoką zawartość węglowodanów (w tym cukrów prostych) te bakalie dostarczają dosyć dużo energii. Stugramowa porcja jest przeliczana na około 250 kcal. W praktyce jednak rzadko kiedy spożywamy większą ilość fig, ponieważ stanowią one raczej dodatek do potrawy niż samodzielną przekąskę.

Pamiętaj, że zalecana dawka spożycia makro- i mikroskładników jest zależna od wielu czynników, takich jak wiek, zapotrzebowanie energetyczne, stan zdrowia czy BMI – nie ma uniwersalnego rozwiązania dla wszystkich. Wsłuchaj się we własny organizm i skomponuj zróżnicowaną dietę, która odpowie na wszystkie jego potrzeby!

Jak przechowywać suszone figi?

Decydując się na zakup opakowania bakalii, z pewnością zdajesz sobie sprawę, że nie zużyjesz od razu całej zawartości. Jak przechowywać suszone figi, aby przez jak najdłuższy czas były przydatne do spożycia?

Przesyp suszone owoce do pojemnika ze szczelnym zamknięciem – dzięki temu nie stwardnieją na skutek oddania wody ani nie przejmą zapachu innych produktów spożywczych. Pudełko trzymaj w suchym i zacienionym miejscu, np. w szafce kuchennej. Zadbaj o to, aby nie miało kontaktu z intensywnymi promieniami słońca ani temperaturą wyższą od pokojowej.

W ten sposób możesz przechowywać suszone figi przez długi czas – od kilku miesięcy do nawet roku. Jeżeli chcesz jeszcze bardziej spowolnić utratę przydatności produktu do spożycia, możesz także zdecydować się na trzymanie pojemniczka w lodówce, choć nie ma takiej konieczności – suszone figi z natury są dość trwałe.

czy suszone figi są zdrowe 

Przeczytaj także: Pyłek pszczeli – właściwości i działanie. Poznaj je!

Czy suszone figi są zdrowe i czy można jeść je w ciąży?

Figi suszone zawierają wiele składników, których dobroczynny wpływ na zdrowie omówiliśmy w powyższych akapitach. Jeżeli zastanawiasz się, czy warto wprowadzić je do swojej diety, zdecydowanie są godne wypróbowania!

Czy można jeść suszone figi w ciąży? Nie ma żadnych przeciwwskazań dla kobiet noszących pod sercem dziecko. Wręcz przeciwnie – bakalie posłużą jako bogate źródło cennych witamin i minerałów, które wesprą organizm matki w tym szczególnym okresie, a także będą pomocne w prawidłowym rozwoju płodu. Figi suszone zawierają kwas foliowy, który jest zalecany nie tylko ciężarnym, ale też kobietom planującym dziecko i przygotowującym się do ciąży.

Na co warto uważać, spożywając figi suszone? Niektórzy producenci używają siarczanów, aby sztucznie wydłużyć przydatność do spożycia oraz uwydatnić kolor bakalii. Te niekorzystne dla zdrowia związki są szczególnie niebezpieczne dla osób z astmą i innymi chorobami układu oddechowego. Jeżeli zatem chcesz uniknąć przykrej niespodzianki, wybieraj organiczne figi od zaufanych producentów.

Ze względu na wysoki indeks glikemiczny związany z zawartością cukrów prostych figi suszone nie są polecane osobom borykającym się z cukrzycą i innymi zaburzeniami gospodarki cukrowo-insulinowej. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby w niewielkich, wyważonych ilościach dodawać je do dań o niskim IG i wysokiej zawartości błonnika, takich jak np. owsianka. Wtedy smakowe i zdrowotne walory potrawy zwiększą się, nie wpływając w negatywny sposób na stan zdrowia spożywającego. Ogólny indeks glikemiczny posiłku pozostanie na niskim poziomie, a błonnik dodatkowo osłabi wchłanianie cukrów prostych.

Do czego używać suszonych fig? Oto najlepsze zastosowania

Zastanawiasz się, jak jeść suszone figi? Jeżeli chcesz wprowadzić te bakalie do swojej kuchni, mamy dla Ciebie kilka pomysłów. Zainspiruj się i wzbogać swoje codzienne menu o kolejne przysmaki z dodatkiem pysznych bakalii!

Pierwszą opcją jest wspomniana wcześniej owsianka. Garstkę fig możesz dosypać do samodzielnie przygotowanych płatków lub mieszanki z torebki. Jeżeli chcesz dodatkowo je zmiękczyć, możesz wcześniej namoczyć je w mleku lub wodzie, lub pozostawić na kilka minut w gorącej owsiance.

suszone figi w ciąży 

Figi suszone sprawdzają się również w sałatkach o słodkim posmaku – możesz także zastąpić nimi rodzynki. Doskonale komponują się z innymi owocami, takimi jak ananasy i brzoskwinie. Świetnie smakują również jako słodkawy akcent w mieszankach typowo warzywnych. Spróbuj samodzielnie skomponować najbardziej smakowite połączenia z ulubionych składników!

Suszone figi możesz potraktować też jako dodatek do wypieków. Dodaj je do keksu, muffinek lub innego rodzaju ciastek, aby wzbogacić je o naturalne cukry i solidną porcję witamin! Aby Twoje wypieki zachwycały zdrowym składem, idealną chrupkością i rozkosznym smakiem, wykorzystaj także wysokiej jakości mąkę.

A może lubisz kanapki z twarożkiem na słodko? Zamiast konfitury użyj fig suszonych – ciekawe połączenie smaków Cię zaskoczy! Na podobnej zasadzie możesz stosować te bakalie także ze słonymi serami – sprawdzą się jako zagryzka lub do koreczków.

Słodko, ale zdrowo – włącz do swojej diety suszone figi!

Czujesz, że przekąska z suszonymi figami to coś dla Ciebie? Zajrzyj do asortymentu Schroniska Bukowina – znajdziesz u nas starannie wyselekcjonowane figi suszone, które pochodzą z zaufanego źródła oraz mają w 100% naturalny skład pozbawiony konserwantów i polepszaczy. W naszej ofercie znajdziesz także inne bakalie oraz wysokiej jakości produkty spożywcze, dzięki którym wprowadzisz wiele zdrowych pyszności do swojego menu. Skorzystaj z bogactwa naszej spiżarni i zaopatrz się we wszystko, co przyda się w Twojej kuchni!