sok z malin

Maliny to owoce powszechnie występujące w Polsce. Charakteryzują się bogactwem składników odżywczych oraz szerokim zastosowaniem kulinarnym. Warto poznać ich sekrety, aby w pełni korzystać z ich dobrodziejstwa.

Spis treści:

1. Czy wiesz, że…?

2. Maliny i ich właściwości odżywcze

3. Co można zrobić z malin?

4. Podsumowanie

Czy wiesz, że…

Polska jest czołowym producentem malin na świecie? Producenci polskich malin mogą pochwalić się wysoką jakością produktu produkowanego na małych, rodzinnych plantacjach. W 2012 r. Polska zajęła pierwsze miejsce w ilości zebranych malin – zebrano ponad 120 tysięcy ton! Co ciekawe ¾ polskiej produkcji pochodzi z Lubelszczyzny.

Maliny i ich właściwości odżywcze

Malina to roślina, a dokładniej cała grupa gatunków należąca do rodzaju Rubus L. Jej charakterystyczna czerwona barwa wyróżnia maliny na tle innych roślin należących do tego rodzaju. Malina tak jak wspomniałam wcześniej zazwyczaj występuje w kolorze czerwonym, ale trafiają się również gatunki w kolorze białym, żółtym, czarnym czy purpurowym.

W dzisiejszym artykule skupimy się jednak tylko na malinie właściwej – Rubus idaeus L. Polska jest krajem, który produkuje naprawdę bardzo duże ilości malin, które eksportuje na cały świat. Nic w tym dziwnego, ponieważ malina jest gatunkiem pospolitym na całym obszarze naszego kraju. Roślina ta jest krzewem, który osiąga nawet 2 metry wysokości i charakteryzuje się wieloma, podziemnymi rozłogami. Malina kwitnie od maja do sierpnia, a jej kwiaty są koloru białego. Owoce maliny to część omawianej rośliny, o której będziemy mówić w dalszej części, ponieważ to właśnie one są elementem, który zjadamy.

Właściwości malin

Maliny to prawdziwa skarbnica witaminowa i przeciwutleniająca. Ich prozdrowotne działanie było docenianie już bardzo dawno temu. Znajdziemy w nich witaminy, takie jak witamina A, witaminy z grupy B (np. B1, B2, B3), a także w dużych ilościach witaminę C. Poza witaminami znajdziemy również składniki mineralne, np. potas, wapń, magnez, cynk, selen i żelazo. Owoce jagodowe do których zaliczana jest malina, charakteryzują się wysoką zawartością substancji bioaktywnych - innych niż wspomniane witaminy i składniki mineralne. Z tego względu w malinach znajdziemy również karotenoidy, olejki eteryczne, pektyny, garbniki, kwasy organiczne, śluzy, antyoksydanty np. kwas elagowy, flawonoidy, antocyjany (czyli polifenole).

Same owoce są niskokaloryczne. W 100 gramach malin jest 43 kilokalorii (kcal) i 5,3 g węglowodanów przyswajalnych. Maliny są bardzo dobrym źródłem błonnika pokarmowego. W 100 g mamy 6,7 g błonnika, co stanowi 20-25% wystarczającego dziennego spożycia. Wysokie spożycie błonnika w codziennej diecie jest bardzo ważne. Dieta bogata w błonnik pokarmowy wpływa pozytywnie na perystaltykę jelit, zapobiegając nieprawidłowemu funkcjonowaniu układu pokarmowego, a ponadto zapobiega chorobom układu krążenia, nowotworom. Wpływa również na zwiększone uczucie sytości, co jest bardzo ważne w procesie redukcji masy ciała.

Kaloryczność malin, niska zawartość cukrów, wysoka zawartość błonnika pokarmowego, a także mnóstwo witamin i składników mineralnych to przepis na idealny produkt zalecany podczas odchudzania. 

Maliny jako skarbnica przeciwutleniająca

Na samym wstępnie wspomnieliśmy, że maliny są skarbnicą przeciwutleniajacą. Co to właściwie znaczy? Jeżeli jakiś produkt pełni funkcje przeciwutleniające czyli inaczej mówiąc: antyoksydacyjne - oznacza, że zwalcza wolne rodniki tlenowe, które mogą przyczyniać się do rozwoju chorób i przyśpieszać procesy starzenia. Maliny w swoim składzie posiadają mnóstwo substancji, które spełniają taką funkcję. Należą do nich wspomniane polifenole (kwasy fenolowe, flawonoidy, flawonole, antocyjany), witamina A i C, tokoferole, karotenoidy, kwasy organiczne, wapń czy selen. Dzięki obecności tych wszystkich składników maliny poza wspomnianymi właściwościami mają działanie przeciwzapalne, przeciwdrobnoustrojowe oraz przeciwnowotworowe. Zapobiegają uszkadzaniu tkanek organizmu poprzez hamowanie powstawania wolnych rodników. Co ciekawe wysokie spożycie warzyw i owoców bogatych w flawonoidy, równa się z mniejszą zachorowalność na chorobę niedokrwienną serca, a kwas elagowy należący do kwasów fenolowym, ma bardzo silne właściwości przeciwnowotworowe i przeciwwirusowe, dzięki czemu maliny i przetwory z malin (np. sok, syrop) mogą być polecane w przeziębieniach.

Maliny, ze względu na to, że razem z innymi owocami jagodowymi charakteryzują się wysoką zawartością antyoksydantów, mają bardzo ważne miejsce w popularnej diecie MIND. Dieta MIND to zalecany sposób żywienia w prewencji chorób neurodegeneracyjnych, np. choroby Alzheimera. Zawartość witamin w malinach jest na bardzo wysokim poziomie. Witaminy w malinach to przede wszystkim witaminy A, E, C i witaminy z grupy B (B1,B2,B3,PP). Każda z nich ma ważny wpływ na funkcjonowanie układu odpornościowego zapobiegając rozwojowi przeziębień. 100 g malin spełnia zapotrzebowanie na witaminę C w 35-42% ! Garść malin to 70g. W sezonie letnim nie trudno zjeść taką porcję, dzięki czemu zapotrzebowanie na witaminę C na pewno jest spełnione.

A czy można jeść maliny w ciąży? To często zadawane pytanie przez kobiety ciężarne spowodowane jest powstaniem mitu, który mówił o tym, że maliny są owocem zakazanym dla kobiet ciężarnych. Takie opinie nie zostały jednak potwierdzone, ponieważ zarówno owoce, jak i liście czy przetwory z malin, nie powodują żadnych niepożądanych skutków, które mogłyby zagrażać dziecku lub mamie. Oczywiście zjedzenie maliny prosto z krzaka, bez wcześniejszego umycia owocu może wiązać się z negatywnym skutkami, ale tylko związanymi z obecnością substancji, które były na malinach przed umyciem (np. odchody zwierząt).

Co można zrobić z malin?

Co zrobić z malin? Z malin można przygotować wiele pysznych potraw i słodkich deserów. Świetnie sprawdzą się jako zdrowa i smaczna dekoracja na torcie, nadzienie do świeżych, drożdżowych bułeczek albo jako dodatek do domowej lemoniady. Idealnie komponują się w zdrową dietę, nie tylko podczas odchudzania. Można dodać garść do owsianki, dosypać kilka owoców do koktajlu lub zjeść jako przekąskę bez zbędnych dodatków. Tak naprawdę, tak jak w każdym przypadku, tak również tutaj wystarczy odrobina wyobraźni i kreatywności.

Poza pysznymi daniami można stworzyć wiele różnych przetworów na bazie malin. Idealnie sprawdzą się do przygotowania soku z malin, syropu, konfitury i dżemów. Możesz przygotować je sam lub kupić już gotowe dostępne w sklepach. Uważaj jednak na skład, który powinien być jak najkrótszy - bez zbędnych dodatków jak syrop glukozowy, konserwanty czy barwniki. Najkrótszy skład to najlepszy skład i właśnie taki skład przetworów znajduje się w sklepie on-line Schronisko Smaków Magdy Gessler.

Przetwory z malin lekiem na całe zło

Przetwory z malin sprawdzą się idealnie zarówno w okresie letnim, jak i zimowym. Niestety obróbka termiczna powoduje zmniejszenie wszystkich opisywanych substancji, ale na szczęście pewna część zostaje. Dzięki temu przetwory z malin idealnie nadadzą się jako element wspomagania organizmu i jego odporności. Sok z malin i jego właściwości są bardzo podobne do świeżego, nieprzetworzonego owocu: zawiera dużo witamin, antyoksydantów oraz składników mineralnych, np. potasu i magnezu. Dzięki temu wspomaga organizm w walce z infekcjami. Sok z malin możesz dodać do herbaty, wody lub koktajlu z innych owoców.

Podsumowanie

Podsumowując krótko: mamy szczęście, że żyjemy w kraju, w którym maliny rosną jak szalone! Sezon dopiero będzie się zaczynał, dlatego pamiętaj, aby wykorzystać go w pełni. Na co dzień polecam korzystać ze świeżych owoców, a gdy sezon będzie zbliżał się ku końcowi -zachęcam do przygotowania przetworów. Jeżeli jednak nie lubisz siedzieć godzinami w kuchni i przerabiać maliny na sok czy konfiturę, to z przyjemnością polecam produkty dostępne w naszym sklepie. Produkty sklepu Schronisko Smaków są najwyższej jakości - przyrządzone z owoców podczas ich największego sezonu, kiedy są dojrzałe, słodkie, pyszne i pełne substancji odżywczych. Skład produktów jest taki jak powinien, bez niepotrzebnych dodatków. Organizm zasługuje na wszystko co najlepsze, w odpowiednich ilościach. Zadbaj o niego wprowadzając maliny w okresie letnim do codziennego jadłospisu. :)