oliwa-z-oliwek-jak-wyglada

Tłuszcze są niezbędnym elementem dobrze zbilansowanej diety – nasz organizm potrzebuje ich do prawidłowego funkcjonowania. Jednym z najchętniej wybieranych źródeł tłuszczu roślinnego jest oliwa z oliwek. Sprawdź jej dobroczynne właściwości!

Spis treści:

1. Czy wiesz, że…

2. Oliwa z oliwek – właściwości i wartości odżywcze

3. Jakie rodzaje oliwy można kupić i które warto?

4. Smażenie na oliwie z oliwek – zdrowe czy nie?

5. Oliwę dodawaj do dressingów, sałatek czy pizzy

6. Włącz dobrej jakości oliwę do swojej diety

Oliwa z oliwek ceniona jest szczególnie w kuchni śródziemnomorskiej. Już grecki poeta Homer żyjący w czasach antyku nadał jej miano „płynnego złota”. Wraz z biegiem czasu zastosowanie oliwy wzrosło, a jej popularność znacznie wykroczyła poza obszary basenu Morza Śródziemnego.

Oliwa z oliwek budzi wiele kontrowersji – ma zarówno zagorzałych zwolenników, jak i przeciwników. Na jej temat krąży wiele mitów, które naukowcy sukcesywnie obalają. Z jednym natomiast zgadzają się wszyscy – właściwości oliwy z oliwek mają zbawienny wpływ na nasz organizm.

oliwa z oliwek w towarzystwie przypraw i ziół

Które szczególnie wyróżniają ten produkt? Jest bogaty w składniki i minerały, które między innymi spowalniają procesy starzenia się skóry czy działają antybakteryjnie. Choć ta płynna, żółta substancja istnieje od lat, nieustannie dowiadujemy się na jej temat zaskakujących faktów. Dowiedz się o niej więcej!

Przeczytaj także: Jak przygotować domowe konfitury z malin?

Czy wiesz, że…?

W 2018 roku czasopismo „International Journal of Molecular Sciences” opublikowało badanie, z którego jasno wynika, że oliwa z oliwek wzmacnia ściany komórkowe. Zawiera ona bowiem polifenole, czyli naturalnie występujące związki roślinne, które wspomagają budowę mocniejszych ścian komórkowych. Oliwa z oliwek zwiększa także elastyczność ścian tętnic. Dzięki temu znacznie zmniejsza się ryzyko zachorowania na schorzenia serca.

Co ciekawe, w krajach śródziemnomorskich zauważono znacznie mniejszy odsetek zachorowań na nowotwory. Część badaczy wiąże to ze znacznym spożyciem oliwy z oliwek w codziennej diecie.

Także kolor oliwy z oliwek ma znaczenie. Najmłodsza oliwa przybiera barwę ciemnozieloną, co wskazuje na to, że znajdują się w niej duże ilości chlorofilu. Wraz z upływem czasu oliwa nabiera żółtego odcienia.

Oliwa z oliwek – właściwości i wartości odżywcze

Jeśli chcemy cieszyć się dobrym zdrowiem i dobrze wyglądać, w naszej diecie nie może zabraknąć tłuszczu. Jednym z jego źródeł może być właśnie oliwa z oliwek. Wartości odżywcze tego produktu są cenione przez dietetyków na całym świecie.

Oliwa z oliwek zawiera niewielką ilość kwasów tłuszczowych nasyconych, natomiast sporą jej część stanowią nienasycone kwasy tłuszczowe. Należą do nich kwasy omega-3 i omega-6. Są to zdrowe tłuszcze, które oprócz tego, że zmniejszają ryzyko zachorowania na nowotwór, utrzymują w organizmie poziom zdrowego cholesterolu.

oliwę z oliwek można jeść z chlebem

Oliwa pełna witamin

Oliwa z oliwek oprócz korzystnych kwasów tłuszczowych zawiera również witaminy E i K. Ta pierwsza jest silnym przeciwutleniaczem chroniącym organizm przed zniszczeniami wywoływanymi przez wolne rodniki. Jej niedobór prowadzi do zmęczenia, problemów  z zębami i kośćmi czy podatności na infekcje.

Główną funkcją witaminy K jest przede wszystkim uszczelniane naczyń krwionośnych. Jej prawidłowy poziom w organizmie zapewnia odpowiednią krzepliwość krwi.

Jedna łyżka oliwy z oliwek zawiera średnio 1,94 mg witaminy E (dzienne zapotrzebowanie to około 8–10 mg) i 8,13 µg witaminy K (dobowa norma u dorosłej osoby wynosi 4 mg).

Przeczytaj także: Fakty na temat suszonej żurawiny. Dlaczego warto po nią sięgnąć?

Jakie rodzaje oliwy można kupić i które warto?

Konsument stający przed wyborem oliwy z oliwek może być lekko przytłoczony wachlarzem możliwości, jaki dostępny jest na rynku. Warto zadać sobie pytanie, na jakiej jakości nam zależy i ile jesteśmy w stanie zapłacić za butelkę tego płynnego złota.

Wyróżniamy kilka odmian, w jakich występuje oliwa z oliwek. Właściwości każdej z nich różnią się zależnie od sposobu tłoczenia.

Oto najważniejsze z nich!

Oliwa extra virgin

To najzdrowsza, ale i najdroższa oliwa z oliwek dostępna na rynku. Jest produktem z pierwszego tłoczenia, na zimno. W jej skład wchodzi wyłącznie sok z oliwek. Nie zawiera żadnych dodatkowych substancji chemicznych i jest w stu procentach naturalna. Aby oliwa została zaklasyfikowana do tej kategorii, musi spełniać szereg wymogów – jednym z nich jest poziom kwasowości poniżej 0,8%.

Oliwa extra virgin idealnie nadaje się do dań na zimno, takich jak sałatki czy sosy. Na oliwie tego typu zaleca się jedynie krótkotrwałe smażenie.

Oliwa virgin

Ta oliwa także jest produktem z pierwszego tłoczenia, jednak jej poziom kwasowości jest odrobinę wyższy niż w przypadku oliwy extra virgin. Waha się on w przedziale 0,8–2%.

Ten typ oliwy sprawdza się zarówno w przygotowywaniu dań na zimno, jak i na ciepło.

jak rosną oliwki, z których powstaje oliwa z oliwek

Oliwa rafinowana

To oliwa tłoczona na ciepło. Jest pozyskiwana w procesie rafinowania oliwy lampante, czyli oliwy z pierwszego tłoczenia, która jest niezdatna do spożycia na surowo z powodu zbyt wysokiego poziomu kwasowości.

Niestety podczas obróbki termicznej oliwa traci większość swoich zdrowotnych właściwości. W związku z tym najczęściej dodaje się do niej oliwę virgin lub extra virgin.

Oliwa rafinowana zalecana jest do smażenia i gotowania. To doskonały zamiennik olejów z nasion.

Oliwa z wytłoczyn oliwnych (sansa, pomace)

To oliwa najgorszej jakości pozyskiwana z resztek, które zostają po tłoczeniu wysokogatunkowych oliw. Po dodaniu do niej chemicznych substancji otrzymuje się ciecz zawierającą dowolne ilości oliwy. Aby produkt był zdatny do spożycia, należy go poddać procesowi rafinacji.

Oliwa ta charakteryzuje się dużą klarownością i jest polecania do smażenia. Często stosuje się ją w zakładach przemysłowych ze względu na stosunek jakości do ceny.

Oprócz klasycznej wersji oliwy z oliwek na rynku dostępne są także bardziej wyszukane smakowo warianty – z dodatkiem trufli, parmezanu czy nawet cytryn. Takie połączenia zadowolą podniebienia nawet najbardziej wymagających konsumentów i urozmaicą niejedno danie.

Najlepsze włoskie oliwy znajdziesz w Spiżarni Schroniska Smaków: KLIKNIJ TUTAJ

oliwa z oliwek w misce

Smażenie na oliwie z oliwek – zdrowe czy nie?

Kuchnia polska obfituje w dania smażone na głębokim tłuszczu. Wielu konsumentów podczas codziennych zakupów zastanawia się, czy można smażyć na oliwie z oliwek? Odpowiedź brzmi: tak! Smażenie na oliwie z oliwek jest bezpieczne. Można by się wręcz pokusić o stwierdzenie, że to najlepszy i najzdrowszy wybór.

Inne popularne tłuszcze, takie jak olej rzepakowy czy słonecznikowy, w swoim składzie mają głównie wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Oliwa z oliwek to natomiast znakomite źródło jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. To właśnie one o wiele lepiej znoszą wysokie temperatury i obróbkę termiczną.

Oliwa z oliwek ma wysoki punkt dymienia, dlatego nadaje się do smażenia

Aby jak najlepiej zrozumieć kwestię tego, czy smażenie na oliwie z oliwek jest zdrowe, warto zapoznać się z terminem „punkt dymienia”. To w wielkim uproszczeniu temperatura, przy której ogrzewany tłuszcz rozpada się na glicerol oraz wolne kwasy tłuszczowe. Traci wtedy wszystkie wartości odżywcze i staje się szkodliwy dla naszego organizmu.

Punkt dymienia oliwy z oliwek jest zaskakująco wysoki – w przypadku rodzaju extra virgin jest to nawet 207°C.  Dla porównania: punkt dymienia masła klarowanego wynosi 150°C, a oleju rzepakowego tłoczonego na zimno od 130°C do 190°C.  Smażenie na głębokim tłuszczu odbywa się zwykle w temperaturze oscylującej pomiędzy 150°C a 200°C. Tak więc poddawanie produktów obróbce chemicznej z wykorzystaniem oliwy z oliwek jest zdecydowanie bezpiecznym rozwiązaniem.

Co więcej, oliwa z oliwek to bardzo wydajne źródło tłuszczu. Ilość oliwy potrzebna do gotowania czy smażenia jest znacznie mniejsza niż w przypadku oleju, smalcu czy masła. Wiąże się to z faktem, że pod wpływem wysokiej temperatury oliwa zwiększa swoją objętość.

Warto jednak dodać, że mimo wszystko należy unikać częstego smażenia – nawet na wysokogatunkowych źródłach tłuszczu. O wiele lepszym rozwiązaniem jest stosowanie oliwy z oliwek na zimno, np. w sałatce.

Oliwy do stosowania na ciepło i zimno znajdziesz w naszym sklepie: TUTAJ

oliwa z oliwek - właściwości podkreślają zioła

Oliwę dodawaj do dressingów, sałatek czy pizzy

Oliwa z oliwek bezapelacyjnie jest produktem, który warto włączyć do codziennej diety. Pojawia się jednak pytanie: jak? Możliwości jest wiele.

Dodaj oliwę do sałatki

Przede wszystkim wyśmienicie sprawdza się jako dodatek do sałatek. Nie tylko doda potrawie wyrazistości, ale także wspomoże wchłanianie się zawartych w warzywach witamin A, D, E, K, które rozpuszczają się w tłuszczach.

Dla bardziej wybrednych podniebień, które nie przepadają za klasycznym smakiem oliwy z oliwek, także jest rozwiązanie. Doskonałym pomysłem będzie zrobienie domowego dressingu koperkowego, który swoim nietuzinkowym smakiem i intensywnym aromatem wzbogaci niejedno danie.

Spróbuj pizzy z oliwą

Smakosze włoskiej kuchni na pewno znają jeszcze jedno zastosowanie oliwy z oliwek. Spora część miłośników pizzy lubi polewać nią wierzch tego dania. Jeśli ta opcja do nas nie przemawia, zawsze można ograniczyć się do dodania łyżki oliwy do ciasta.

Przygotuj przekąskę z mozzarelli, oliwy i pomidorów

W innym śródziemnomorskim kraju – Hiszpanii – oliwę je się jeszcze inaczej. Na Półwyspie Iberyjskim króluje połączenie mozzarelli, pomidorów i oliwy z oliwek jako dodatku do głównego dania czy nawet w roli małej, pełnowartościowej przekąski.

Użyj jej do… ciasta!

Zastosowanie oliwy nie ogranicza się wyłącznie do wytrawnych potraw. Z powodzeniem można nią zastąpić masło czy margarynę podczas pieczenia ciast.

Warto w tym miejscu odpowiedzieć na pytanie, w jakich ilościach spożywać oliwę z oliwek. Dietetycy zalecają, by u osoby dorosłej tłuszcze stanowiły około 35% energii dziennie. Spożywając rozmaite produkty, takie jak słodycze czy majonez, jemy tłuszcze „ukryte” – często wielonienasycone. Dlatego niezwykle ważne jest, by zwracać dużą uwagę na zdrowe tłuszcze jednonienasycone. Jedzenie 2–3 łyżek oliwy dziennie będzie optymalną ilością, by cieszyć się dobrym zdrowiem.

Najlepsze włoskie oliwy sprowadzamy do swojej Spiżarni– kliknij i sprawdź!

oliwa z oliwek do sałatki

Włącz dobrej jakości oliwę do swojej diety

Bez wątpienia w kuchni każdego świadomego konsumenta powinna znaleźć się oliwa z oliwek. Właściwości zdrowotne tego produktu cenione są od lat. Nie bez powodu mieszkańcy terenów śródziemnomorskich cieszą się długim życiem. Oliwa z oliwek ma właściwości antybakteryjne i przeciwzapalne, zapobiega powstawaniu kamieni żółciowych, chroni przed chorobami serca.

Warto pamiętać, że jej zastosowanie nie kończy się tylko w kuchni! Oliwa z powodzeniem sprawdzi się także w kosmetyce, jako kuracja do włosów czy paznokci.

Niezwykle ważne jest wybranie produktu dobrej jakości. Warto stawiać na oliwę extra virgin tłoczoną na zimno. Najlepiej kupować oliwę z oliwek w sprawdzonych źródłach, tak byśmy mieli pewność co do jej pochodzenia i wartości odżywczych. Schronisko Smaków jest z pewnością jednym z takich miejsc – bogaty asortyment sklepu zaspokoi oczekiwania nawet najbardziej wymagających klientów.

Sprawdź nasze najlepsze włoskie oliwy tutaj: wejdź do Spiżarni