orzechy-nerkowca-wlasciwosci

Przekąski… Kto z nas nie łapie się na tym, że w ciągu dnia ma ochotę na dodatkową dawkę kalorii? Zazwyczaj najchętniej­ sięgamy po niezbyt zdrowe produkty – chipsy, batoniki czy ciastka. Ale czy istnieje przekąska, która jest jednocześnie smaczna i zdrowa? Otóż tak! Poznajcie orzechy nerkowca. Właściwości zdrowotne tego produktu sprawiają, że możesz podjadać je bez wyrzutów sumienia!

Spis treści

1. Czy wiesz, że...?

2. Orzechy nerkowca – właściwości

3. Orzechy nerkowca – ile mają kalorii?

4. Jak jeść nerkowce? Do czego pasują?

5. Orzechy nerkowca – alternatywa dla niezdrowych przekąsek

Czy wiesz, że...?

Nerkowce są owocem nerkowca zachodniego, czyli gatunku drzewa, które rośnie na tropikalnych obszarach Ameryki Południowej – głównie w Brazylii. Orzechy te uprawiane są także w Indiach, Wietnamie i na afrykańskim Wybrzeżu Kości Słoniowej, jednak te pochodzące z obszarów Brazylii są znacznie większe i słodsze.

Nazwa nerkowców pochodzi od ich kształtu – bez wątpienia przypominają one nerkę. Innym ciekawym faktem na ich temat jest to, że skorupki nasion nerkowca mają silnie żrące działanie. Ich olejek jest tak mocny, że może poparzyć nawet skórę. Dlatego też sugeruje się, by przed rozłupaniem lekko je podprażyć.

Przeczytaj także: Oliwa z oliwek – właściwości, wartości odżywcze, zastosowanie

Orzechy nerkowca – właściwości

W Polsce, jeśli chodzi o orzechy, nerkowce nadal nie są zbyt popularnym wyborem. Zdecydowanie częściej sięgamy po orzeszki ziemne, laskowe, włoskie czy fistaszki. Jest to bardzo ciekawa kwestia, ponieważ nerkowce często uważane są za najsmaczniejsze orzechy świata. To miano zawdzięczają swojemu delikatnemu, słodkiemu smakowi i stosunkowo dużej miękkości. Co jeszcze warto wiedzieć o orzechach nerkowca? Odkrywamy wszelkie tajemnice tego owocu!

nerkowce-w-woreczku

Co zawierają orzechy nerkowca?

Jeśli szukasz cennego źródła białka, to zdecydowanie powinieneś rozważyć wprowadzenie orzechów nerkowca do swojej diety. Czym jeszcze mogą pochwalić się nerkowce? Wartości odżywcze występują w nich na potęgę – w tych orzechach znaleźć można rozpuszczalne w tłuszczach witaminy A, D, E oraz K, a także witaminy z grupy B. Oprócz tego posiadają liczne składniki mineralne, takie jak sód, potas, żelazo, fosfor czy magnez.

To nie koniec! Orzechy nerkowca zawierają liczne przeciwutleniacze. To właśnie ich zadaniem jest usuwanie z organizmu szkodliwych wolnych rodników, które są odpowiedzialne za rozwijanie się groźnych chorób.

Orzechy nerkowca – właściwości lecznicze

Marzymy o dobrym stanie zdrowia i często podejmujemy liczne wyrzeczenia, by je zachować. W tej kwestii pomocne mogą okazać się orzechy nerkowca. Dzięki zawartości witamin z grupy B orzechy te mają pozytywny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego. Bezpośrednio przekłada się to na samopoczucie, pamięć czy koncentrację.

Naukowcy z Uniwersytetów w Jaunde i Montrealu przekonują, że regularne spożywanie orzechów nerkowca może chronić przed zachorowaniem na cukrzycę typu 2. Według przeprowadzonych przez nich badań wyciąg z nerkowców pobudza proces wchłaniania glukozy. Efektem tego jest polepszenie wrażliwości tkanek na insulinę. Warto dodać, że diabetycy także mogą spożywać orzechy nerkowca. Ich indeks glikemiczny jest bowiem niski – wynosi zaledwie 15.

Jeśli pragniesz mieć piękne włosy, skórę pełną blasku i mocną płytkę paznokcia, to rozważ wprowadzenie orzechów nerkowca do swojego jadłospisu. Nerkowce zawierają selen i cynk, które korzystnie wpływają na urodę. Cynk ma jeszcze jedną zaletę – reguluje wydzielanie sebum, które produkowane w nadmiernych ilościach przetłuszcza włosy i skórę, prowadząc także do powstawania wyprysków.

O orzechach nerkowca nie powinny zapominać osoby zmagające się z nadciśnieniem. Ten rodzaj bakalii zapobiega podnoszeniu się poziomu trójglicerydów i cholesterolu. Pozytywnie wpływa również na stan naczyń krwionośnych, w naturalny sposób obniża ciśnienie, chroniąc przed zawałem, a także dzięki obecności witaminy K zapobiega nadmiernej krzepliwości krwi.

egzotyczne-danie-z-nerkowcow

Orzechy nerkowca – kto powinien na nie uważać?

Nerkowce, podobnie jak większość orzechów, zaliczane są do czternastu podstawowych grup alergenów. Oznacza to, że osoby cierpiące na nietolerancje pokarmowe muszą być ostrożne, jeśli mają zamiar wprowadzić je do swojej diety.

Przeczytaj także: Fakty na temat suszonej żurawiny. Dlaczego warto po nią sięgnąć?

Orzechy nerkowca – ile mają kalorii?

Kiedy dbasz o wagę, monitorowanie przyjmowanych kalorii jest dla ciebie zapewne naturalnym elementem przygotowywania posiłku. Jak w tej kwestii wypadają orzechy nerkowca? 553 kcal – tyle mieści się w 100 gramach tego produktu. Dla porównania 100 g masła orzechowego zawiera około 588 kcal, a 100 g oliwy to około 882 kcal. Ponadto taka porcja bakalii zawiera 18 g białka, 44 g tłuszczu, 30 g węglowodanów oraz 3 g błonnika.

Bez wątpienia bakalie mają znaczną wartość energetyczną – również nerkowce. Kalorie mają znaczenie, jednak nie powinny być kluczowym wyznacznikiem. Zjedzenie garści orzechów nerkowca będzie o wiele lepszym rozwiązaniem niż sięgnięcie po ciastko czy kilka chipsów. Orzechy nerkowca to źródło witamin i minerałów, których brakuje w przetworzonych i chemicznych słodkościach.

nerkowce-w-sloiku

Nie oznacza to jednak, że każdego dnia możesz bezkarnie zajadać się nerkowcami. Jak w każdej kwestii, najważniejszy jest umiar. 100 g nerkowca to zdecydowanie za dużo, ale spokojnie możesz pozwolić sobie na garść orzechów, która waży ok. 30 g i zawiera 166 kalorii. No i jeszcze jedno… Nerkowce bogate są w zdrowe kwasy tłuszczowe nasycone, które mają nie tylko pozytywny wpływ na serce, ale nawet pozwalają… stracić na wadze!

Jak jeść nerkowce? Do czego pasują?

Orzechy nerkowca najczęściej spożywa się w formie nieprzetworzonej przekąski. Taka postać sprawia, że zachowują maksymalną ilość wartości odżywczych. Nie oznacza to, że z nerkowcami nie można eksperymentować. Wręcz przeciwnie – na całym świecie ich zastosowanie w kuchni nieco się różni.

Na Kubie orzechy nerkowca wykorzystywane są do produkcji… wina! Tak, to prawda – z ich soku wytwarza się wysokoprocentowy trunek. Nieco bliżej naszego kraju, bo we Włoszech nerkowce są składnikiem wielu dań obiadowych, na przykład makaronów. W sklepach ze słodkościami można znaleźć czekolady z orzechami nerkowca czy likier o nazwie „kaju”. W Indiach natomiast nerkowce są nieodłącznym elementem tradycyjnego curry. Jak mówi stare przysłowie – co kraj, to obyczaj. Ta zasada sprawdza się także (a może przede wszystkim) w kuchni.

curry-z-nerkowcami

Dodawaj je do sałatek

Orzechy nerkowca będą świetnym akcentem w daniach kuchni azjatyckiej. Możesz wykorzystać je jako dodatek do sosu i podawać z pikantnym kurczakiem. Doskonale sprawdzą się także w sałatkach. Szczególnie polecamy sałatkę z rukolą, mozzarellą, figami kukurydzą i właśnie nimi – nerkowcami. Jeszcze inną propozycją jest połączenie orzechów nerkowca z marynowaną dynią, kuskusem, daktylami i świeżą kolendrą. Wybierz przepis, który bardziej Ci odpowiada i poznaj nowe smaki!

Pomysł na zdrowe śniadanie – wzbogać owsiankę w nerkowce

Orzechy nerkowca z powodzeniem możesz dodać do porannej owsianki. W połączeniu z owocami stworzą danie, które dostarczy Ci mnóstwo energii oraz sporą dawkę witamin i minerałów. Jeśli nie jesteś fanem płatków owsianych, zastąp je jogurtem naturalnym albo jaglanką. Na bazie nerkowców możesz także przygotować domową granolę, która będzie o wiele zdrowsza niż ta ze sklepowej półki.

Z tych orzechów zrobisz także roślinne mleko

Wiele osób unika tradycyjnego mleka. Powody mogą być różne – są wśród nich dieta, która odrzuca produkty pochodzenia zwierzęcego czy nawet nietolerancja laktozy. Rozwiązaniem, które zadowoli zarówno wegan, jak i alergików, jest własnoręczne przygotowanie napoju roślinnego z orzechów nerkowca.

Przepis jest banalnie prosty. Wystarczy, że jedną szklankę nerkowców zalejesz trzema szklankami wody i odstawisz na noc. Rano wystarczy jedynie zblendować mieszankę i odcisnąć przez złożoną gazę lub drobne sito. Voilà – domowy napój roślinny gotowy!

Domowe masło orzechowe w kilka minut

Trudno znaleźć w sklepie masło orzechowe, które nie zawiera dodatkowych substancji konserwujących (chyba że szukasz w Schronisku Smaków – u nas ich nie brakuje). O ile te zrobione z orzeszków ziemnych są dosyć łatwo dostępne, o tyle znalezienie masła z orzechów nerkowca zazwyczaj sprawia o wiele więcej trudności. Możesz oszczędzić sobie wędrówki po sklepach i samodzielnie przygotować takie masło.

Nerkowce – uprzednio uprażone bądź nie – rozgnieć w moździerzu na gładką masę. Masło możesz wedle uznania wzbogacić dodatkami, na przykład solą himalajską czy kawałkami orzechów. Jeśli zależy Ci na płynnej konsystencji, dodaj odrobinę oliwy lub innego tłuszczu. Takie masło przechowywane w lodówce będzie nadawało się do spożycia nawet przez miesiąc!

nerkowce-w-miseczce

Przeczytaj także: Czarnuszka. Właściwości tych małych nasionek Cię zaskoczą!

Orzechy nerkowca – doskonała alternatywa dla niezdrowych przekąsek

Masz problem z podjadaniem w ciągu dnia? Być może Twoim wybawieniem są właśnie orzechy nerkowca. Właściwości zdrowotne tych bakalii mówią same za siebie. Chrup na zdrowie – oczywiście w granicach rozsądku.

Nerkowce najwyższej jakości znajdziesz w Spiżarni Schroniska Smaków. Oferowane przez nas bakalie są produktem w stu procentach naturalnym. Przekonaj się, jak proste może być zdrowe jedzenie!