pigwa właściwości

Pigwa to niezwykły owoc, który nie nadaje się do spożycia na surowo, za to doskonale sprawdza się w domowych przetworach. Do czego posłuży Ci pigwa? Właściwości przyrządzonych z niej pyszności to nie tylko walory smakowe, ale przede wszystkim zdrowotne!

Spis treści

1. Czy wiesz, że...?

2. Pigwa – właściwości i wartości odżywcze 

3. Ile kalorii ma pigwa? 

4. Do czego używać pigwy w cukrze?

5. Jak stosować pigwę, by podnieść odporność?

6. Pigwa to doskonały dodatek do zimowych napojów i nie tylko!

Pigwa to cierpki i twardy owoc, który z wyglądu przypomina połączenie żółtej gruszki z pękatym jabłkiem. Choć w surowym stanie nie jest zbyt atrakcyjną przekąską, zyskuje przyjemny, słodki posmak podczas obróbki termicznej, jednocześnie zachowując wysoką zawartość witamin i innych cennych składników mineralnych. Właściwości pigwy sprawiły, że na stałe zagościła ona w polskiej kuchni i nie tylko – ozdobne drzewko często pojawia się także w ogrodach i na działkach.

Czy wiesz, że...?

Pigwowiec zalicza się do rodziny różowatych. Pochodząca z Azji roślina przywędrowała do Europy tysiące lat temu – uprawiali ją już starożytni Grecy, którzy zresztą uważali przetwory pigwowe za afrodyzjak. Samo drzewko poświęcone było bogini miłości, Afrodycie. To właśnie Grekom pigwa zawdzięcza swoją łacińską nazwę – Cydonia. Pochodzi ona od kreteńskiego miasta, gdzie pigwowiec był niezwykle popularnym drzewkiem uprawnym.

Krzew bądź drzewko pigwy może osiągnąć około 5 metrów, jednak w naszych warunkach klimatycznych jego wzrost zwykle zatrzymuje się na maksymalnie 3 metrach. Mimo że pigwowiec od dawna jest uprawiany w Polsce, nie zadomowił się na tyle, by się usamodzielnić. Występuje wyłącznie w warunkach hodowlanych.

Uprawiając tę egzotyczną roślinę, możesz spodziewać się nie tylko obfitego owocowania, ale również pięknych kwiatów. Na przełomie wiosny i lata drzewo kwitnie na biało bądź różowo. Istnieją również ozdobne odmiany pigwowca, które obsypują się pomarańczowymi lub czerwonymi kwiatami.

Do czego posłużyć może pigwa? Zastosowanie tych egzotycznych owoców jest ściśle związane z przetwórstwem, ponieważ – jak już wspomnieliśmy – surowe pigwy są twarde i cierpkie. Wykorzystasz je przede wszystkim do soku, kompotu czy dżemu, a także nalewki. Doskonałym pomysłem jest również pigwa w syropie do herbaty. 

 pigwa właściwości

Przeczytaj także: Włącz do diety miód wrzosowy i zwiększ swoją odporność 

Pigwa – właściwości i wartości odżywcze 

Jakimi wartościami odżywczymi cechuje się pigwa? Właściwości surowego owocu to przede wszystkim wysoka zawartość witaminy C i innych korzystnych dla zdrowia mikroelementów. Poznaj najważniejsze informacje, które pozwolą Ci wkomponować przetwory pigwowe w zróżnicowaną i odpowiednio zbilansowaną dietę.

Na 100 g surowej pigwy przypadają następujące ilości witamin i mikroelementów:

• witamina C – 15 mg (niemal 20% zalecanej dziennej dawki!),

• witamina A – 40 IU,

• witamina B1 – 0,02 mg,

• witamina B2 – 0,03 mg,

• witamina B3 – 0,2 mg,

• witamina B6 – 0,04 mg,

• magnez – 8 mg,

• żelazo – 0,7 mg,

• wapń – 11 mg,

• potas 197 mg,

• sód – 4 mg,

• cynk – 0,04 mg,

• kwas foliowy – 3 µg.

Owoce pigwy stanowią również źródło garbników, polifenoli, aminokwasów i pektyn – te ostatnie są zalecane w profilaktyce nowotworowej. Pigwa słynie nie tylko z rewelacyjnego wpływu na układ odpornościowy – wspomaga także trawienie dzięki zawartości błonnika. Co więcej, poprawia apetyt i zapobiega biegunkom, wzdęciom czy wymiotom.

Do celów leczniczych posłuży Ci nie tylko miąższ, ale cała pigwa – właściwości jej nasion pozwalają na uzyskanie ekstraktu, który wykorzystasz jako środek przeczyszczający o delikatnym działaniu. Wyciąg z pestek pigwy sprawdzi się też w roli płukanki do jamy ustnej i gardła, a także jako okład w przypadku stanów zapalnych skóry czy spojówek. 

pigwa zastosowanie 

Ile kalorii ma pigwa? 

Aby jak najprecyzyjniej ustalić wartości odżywcze pigwy, potrzebujesz także informacji na temat kaloryczności owocu oraz proporcji tzw. makroskładników, czyli podstawowych składników, którymi żywi się organizm. Zaliczamy do nich węglowodany, które stanowią bazę energetyczną posiłku, niezbędne do regeneracji białka, a także tłuszcze obniżające ciśnienie krwi i regulujące pracę serca.

Sto gramów surowej pigwy zawiera 15,3 g węglowodanów, 0,4 g białka oraz 0,1 g tłuszczy. Wartość energetyczna takiej porcji owocu to 57 kcal.

Pamiętaj jednak, że podane ilości makro- i mikroskładników odżywczych dotyczą pigwy w stanie surowym. Mogą one ulec zmianie na skutek długiej i intensywnej obróbki termicznej. Duże znaczenie ma także to, ile cukru dodajesz do swoich przetworów – jest to zdecydowanie najbardziej kaloryczny składnik. Wartości odżywcze przetworów z pigwy zależą zatem od pozostałych składników oraz metody przygotowania. 

Przeczytaj także: Wszystko, co musisz wiedzieć o serze grana padano! 

Do czego używać pigwy w cukrze?

Pigwa w zalewie cukrowej to jeden z najczęściej wyrabianych przetworów. Jego wykonanie jest bardzo proste i nie zajmuje wiele czasu, zaś efekt przekracza wszelkie oczekiwania! Do czego możesz wykorzystać pigwę w cukrze?

Najpopularniejszym zastosowaniem tego przysmaku jest doprawianie herbaty. W wielu względach pigwa przypomina cytrynę, dlatego niektórzy wrzucają jej surowy plasterek do kubka bądź filiżanki z gorącym napojem. W podobny sposób możesz wykorzystać pigwę w cukrze – w ten sposób urozmaicisz smak herbaty i nie będziesz musiał jej dodatkowo dosładzać.

Pigwa w cukrze oraz inne przetwory przyrządzane w podobny sposób stanowią świetny dodatek do wypieków. Najlepiej smakują w połączeniu z tradycyjnym ciastem drożdżowym lub kruchym ciastem francuskim. Pigwa w cukrze lub konfitura pozwoli Ci uzyskać pyszne bułeczki, ciasteczka czy muffinki z nadzieniem. Smak pigwy doskonale pasuje także do świątecznych pierników, ponieważ komponuje się z korzennymi przyprawami. Jeżeli chcesz, aby Twoje wypieki miały jak najlepsze właściwości spożywcze, zdrowotne i dietetyczne, wykorzystaj do nich odpowiedni typ mąki oraz zredukuj ilość cukru. 

pigwa w syropie 

Jak stosować pigwę, by podnieść odporność?

Pigwa – zarówno surowa, jak i przetworzona – zawiera imponującą ilość witaminy C, dzięki czemu wykazuje korzystny wpływ na układ immunologiczny. Jeżeli chcesz wzmocnić swoją odporność, warto oprzeć suplementację witaminy C, na naturalnych produktach. Są one znacznie lepiej przyswajane przez organizm. Wypróbuj przetwory z pigwy! Podpowiemy Ci, jak je zażywać, aby skutecznie wpłynąć na odporność swojego organizmu.

Jakie przetwory pigwowe wykorzystać do celów zdrowotnych? Stawiaj przede wszystkim na jakość i prosty skład, który nie zawiera sztucznych polepszaczy. Takie produkty znajdziesz właśnie w spiżarni Schroniska Smaków! Zajrzyj do naszej oferty, gdzie czeka na Ciebie pyszna nalewka pigwowa według przepisu Magdy Gessler. Gatunkowy trunek jest dostępny w butelkach 100 i 500 ml.

Zwróć uwagę również na rewelacyjną pigwę z imbirem i cynamonem w zalewie korzennej. Starannie opracowana kompozycja egzotycznych przypraw doskonale podkreśla smak owocu i nadaje mu wyrazisty charakter. Słoiczek niewątpliwie opróżnisz bardzo szybko, gdy tylko przekonasz się, że warto dodawać odrobinę tego przetworu do herbaty czy ciasta. Pigwa z przyprawami korzennymi to nie tylko uczta dla podniebienia, ale też produkt o bardzo ciekawych właściwościach zdrowotnych. Znasz już walory pigwy – do tego należy wspomnieć, że cynamon łagodzi dolegliwości żołądkowe, zaś imbir wykazuje działanie antybakteryjne i przeciwwirusowe. 

właściwości pigwy 

Jak stosować przetwory z pigwy, aby skutecznie wspomóc swoją odporność? Kluczem do sukcesu jest systematyczność. Potraktuj korzystanie z tych produktów podobnie jak suplementację tabletkami. Określ odpowiednią dla Twojego wieku i stanu zdrowia dawkę, a następnie przyjmuj ją codziennie. Pamiętaj, że witamina C działa przede wszystkim profilaktycznie – nie zwalcza samej choroby, lecz wspiera układ odpornościowy, który jest zagrożony atakiem drobnoustrojów. Nie znaczy to jednak, że w przypadku przeziębienia lub grypy spożywanie przetworów pigwowych jest pozbawione sensu – wręcz przeciwnie. Witamina C pomaga powrócić do zdrowia, zaś inne składniki (np. alkohol lub imbir) wykazują miejscowe bądź ogólnoustrojowe działanie odkażające. 

Przeczytaj także: Sok jabłkowy – właściwości odżywcze, kaloryczność i zastosowanie

Pigwa to doskonały dodatek do zimowych napojów i nie tylko!

Najłatwiejszym sposobem na zastosowanie pigwy jest dodawanie jej do herbaty – zwłaszcza w sezonie jesienno-zimowym, kiedy jesteśmy szczególnie narażeni na przeziębienie oraz grypę. Gorący napój możesz urozmaicać na różne sposoby, wykorzystując do tego zarówno nalewkę, jak i pigwę w zalewie. Wszystko zależy od Twoich preferencji oraz efektów, jakie chcesz uzyskać. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zastosować oba przetwory jednocześnie! W ten sposób Twoja herbata będzie przypominała aromatyczny grzaniec.

Szukasz wysokiej jakości przetworów z pigwy lub innych owoców? Zajrzyj do naszej spiżarni! W ofercie Schroniska Smaków czekają na Ciebie produkty, które wykonaliśmy samodzielnie według tradycyjnych receptur opracowanych przez Magdę Gessler. Wybierając nasze przetwory, masz gwarancję prostego i zdrowego składu. Nie używamy sztucznych konserwantów ani zagęszczaczy, zaś naturalne składniki pochodzą od sprawdzonych, regionalnych dostawców.