sok-jablkowy-wlasciwosci-odzywcze

Owocowe soki to jedne z najchętniej wybieranych napojów. W Polsce prym wiodą dwa rodzaje – pomarańczowy i jabłkowy. Dziś uważnie przyjrzymy się temu drugiemu i rozwiejemy wszystkie Twoje wątpliwości. Ile kalorii ma szklanka soku jabłkowego?  Odpowiedzi na to i inne pytania znajdziesz poniżej!

Spis treści:

1. Czy wiesz, że...?

2. Sok jabłkowy - właściwości i zastosowanie

3. Ile kalorii ma sok jabłkowy?

4. Czy sok jabłkowy jest zdrowy?

5. Który sok jabłkowy wybierać – pasteryzowany, klarowany czy mętny?

6. Pij sok jabłkowy na zdrowie!

Czy wiesz, że…?

W 2018 roku Europejskie Stowarzyszenie Producentów Soków Owocowych opublikowało raport, z którego wynika, że co czwarty litr soku bądź nektaru wypitego w Polsce ma smak jabłkowy.

Badania przeprowadzone przez Światową Organizację Zdrowia pokazują, że każdy z nas powinien każdego dnia przyjmować minimum 400 gramów różnego rodzaju owoców i warzyw, podzielonych na 5 porcji. Jedną z nich może być szklanka soku – na przykład jabłkowego. Warto mieć to w pamięci, ponieważ statystyczny Polak dość rzadko sięga po tego typu napój – rocznie są to średnio 83 szklanki o pojemności 200 ml.

Nie ma reguł, z jakiej konkretnej odmiany powinien powstawać sok. Do jego produkcji doskonale nadają się na zarówno słodsze, jak i nieco kwaśniejsze gatunki. To, jaki wybierzesz, jest jedynie kwestią indywidualnych preferencji.

najlepsze-na-sok-jablkowy-sa-polskie-jablka

Sok jabłkowy – właściwości i zastosowanie

Już od najmłodszych lat mówi się nam, że owoce to bogactwo witamin i minerałów. Czy podobnie jest z owocowymi sokami? Jeśli wybierzesz te bez dodatków cukru i konserwantów, możesz być pewien, że dostarczysz swojemu organizmowi witaminową bombę. Szczególnie sok jabłkowy zaliczany jest do produktów, które mają wysoką wartość odżywczą.

W Wielkiej Brytanii mówi się, że jeśli każdego dnia będziesz jadł jedno jabłko, to lekarz nie będzie Ci potrzebny. Czy są to puste słowa? Okazuje się, że nie. Owoc, a w efekcie i wytworzony z niego sok, zawierają znaczną ilość substancji odżywczych, które mają właściwości lecznicze. Poznaj je!

Przeczytaj także: Czarnuszka. Właściwości tych małych nasionek Cię zaskoczą!

Sok jabłkowy – wartości odżywcze

Sok jabłkowy charakteryzuje się przede wszystkim jedną cechą – jest źródłem błonnika pokarmowego. Ten jest natomiast niezbędny do prawidłowej pracy jelit i układu trawienia. Po sok jabłkowy powinny więc sięgnąć osoby, które borykają się z zaparciami.

Histydyna, czyli aminokwas występujący w jabłkach, w naturalny sposób obniża ciśnienie krwi, a w efekcie chroni przed chorobami serca. Dzięki dużej zawartości witaminy C sok jabłkowy ma pozytywny wpływ na układ odpornościowy oraz leczy i regeneruje skórę. Witamina E zawarta w soku chroni komórki przed działaniem wolnych rodników.

Jedno jabłko wystarczy, by dostarczyć organizmowi niezbędną dzienną dawkę potasu. Co dopiero cała szklanka soku! Potas jest niezbędny do prawidłowej pracy układu nerwowego oraz mięśniowego. Magnez i fosfor zawarte w jabłkach pozytywnie wpływają na samopoczucie – zarówno to fizyczne, jak i psychiczne. Co więcej, sok jabłkowy ma w swoim składzie niezwykle cenną witaminę B12 – jej niedobór prowadzi do uciążliwych kłopotów z zasypianiem.

sok-jablkowy-z-burakiem

Ile kalorii ma sok jabłkowy?

Zawartość cukru i kaloryczność są równie istotne, co obecność składników odżywczych. Jeśli także Ty się nad nimi zastanawiasz, mamy gotową odpowiedź. Chcesz codziennie rano sięgać po sok jabłkowy? Jedna szklanka ma ok. 100 kcal. Łatwo można więc obliczyć, że litr tego napoju zawiera mniej więcej 400 kcal.

Kochamy słodkie napoje, a jednym z nich jest właśnie sok jabłkowy. Cukier, który w nim występuje, jest jednak cukrem naturalnym. W jednej szklance soku wyprodukowanej wyłącznie z owoców, bez dodatku słodzików czy zagęszczaczy, jest około 20 gramów cukru.

Przeczytaj także: Ksylitol – co to jest i jakie ma właściwości? Odpowiadamy!

Sok jabłkowy na odchudzanie

Osoby, które starają się zrzucić zbędne kilogramy, powinny docenić właściwość, którą posiada sok jabłkowy. Odchudzanie z tym produktem jest jeszcze prostsze. Zarówno owoc, jak i sok, są niskokaloryczne.

Co więcej, jabłka mają niski indeks glikemiczny, co zapobiega napadom głodu. Dają duże uczucie sytości, dzięki czemu łatwo unikać podjadania między posiłkami. Sok jabłkowy ma jeszcze jedną zaletę – oczyszcza organizm z toksyn i pozytywnie wpływa na odkwaszanie organizmu, które jest kluczowe w procesie odchudzania.

Bez wahania włącz sok jabłkowy do swojej diety. Nie tylko dostarczysz organizmowi cennych substancji odżywczych, ale także przyspieszysz metabolizm. Oczekiwane efekty zobaczysz wcześniej, niż się tego spodziewasz!

jablka-na-sok-jablkowy

Czy sok jabłkowy jest zdrowy?

Jak powiedział lekarz i przyrodnik Paracelsus, wszystko jest zarówno lekiem, jak i trucizną – kluczowym czynnikiem jest wyłącznie dawka. Sprawa wygląda podobnie w przypadku soku jabłkowego.

Bez wątpienia jest to napój, który posiada szereg właściwości odżywczych i warto wzbogacić nim swoją dietę. Istotne jest jednak to, jaki produkt wybierzemy – ten naturalny czy ten z dodatkiem słodzików i zagęszczaczy. Sok jabłkowy dobrej jakości, pozbawiony konserwantów i ulepszaczy, jest równie wartościowy, jak niepoddane obróbce jabłko. Pozytywnie wpływa na pracę serca, zwiększa odporność i obniża poziom cholesterolu. A do tego pysznie smakuje!

Nowoczesne technologie sprawiają, że owoce i warzywa na etapie produkcji soku zachowują wszystkie cenne witaminy i minerały. Większość polskich producentów soków należy do Dobrowolnego Systemu Kontroli soków i nektarów, dzięki czemu jakość dostępnych na rynku napojów może być kontrolowana.

Przeczytaj także: Klarowane masło – do czego go używać, jakie ma właściwości?

Ile soku można wypić dziennie?

Sok jabłkowy to produkt, który mogą spożywać w zasadzie wszyscy. Oczywiście nie dotyczy to alergików oraz osób, które cierpią na takie dolegliwości jak wzdęcia, biegunka czy bóle brzucha po spożyciu jabłek. To, że sok jabłkowy jest tak wartościowy, nie oznacza, że można pić go bez umiaru. Również w tym przypadku należy zachować zdrowy rozsądek i dawkować sobie tę zdrową i smaczną przyjemność.

Szklanka soku jabłkowego będzie optymalną dzienną dawką. Dzięki temu pokryjesz jedną z pięciu porcji zapotrzebowania na warzywa i owoce.

klarowany-sok-jablkowy

Który sok jabłkowy wybierać – pasteryzowany, klarowany czy mętny?

Na rynku dostępnych jest kilka rodzajów soku jabłkowego. Różnią się one nie tylko sposobem produkcji, klarownością, ale także i ceną. Wyjaśniamy, co je od siebie odróżnia i jak wybrać idealny – smaczny i zdrowy – sok jabłkowy.

Sok pasteryzowany

Pasteryzacja jest formą konserwowania produktów, która polega na podgrzewaniu ich do bardzo wysokich temperatur. Pasteryzowany sok jabłkowy różni się do tego niepasteryzowanego tym, że po otwarciu może być jeszcze przez kilka dni przechowywany w lodówce.

I choć do takiego soku nie są dodawane żadne substancje chemiczne, to produkt i tak na tym traci. Świeże owoce są bowiem bogactwem witamin, które niezbyt dobrze znoszą wysokie temperatury. Pasteryzowany sok jabłkowy nie posiada więc tylu wartościowych składników, co sam owoc czy sok, który nie został poddany obróbce termicznej.

Sok klarowany

Jest to taki rodzaj soku, który został poddany klarowaniu i filtracji. Nie zawiera cząstek miąższu pochodzących z owoców i warzyw, w związku z tym ma w składzie mniej biologicznie czynnych związków, takich jak pektyny czy związki fenolowe.

To właśnie klarowane soki jabłkowe dominują na sklepowych półkach. Ich łatwo dostępność i duża zawartość cukru oraz substancji konserwujących przekładają się także na cenę. Litrową butelkę takiego soku można już bowiem dostać od nawet 2 złotych.

Sok mętny

Jeśli chodzi o bogactwo składników odżywczych, to właśnie mętny sok wiedzie prym. W przeciwieństwie do soków pasteryzowanego czy klarowanego, podczas obróbki nie traci swoich cennych właściwości.

Mętny sok zawiera naturalny miąższ, co przekłada się na większą zawartość witamin. Dobrej jakości sok mętny jabłkowy jest również wolny od konserwantów i zbędnych dodatków, takich jak substancje słodzące czy zagęszczacze. Brak konserwantów jednak sprawia, że taki sok nie może być zbyt długo przechowywany w lodówce po otwarciu.

Wielu konsumentów stroni od mętnego soku, ponieważ obawy wzbudza miąższ, który osiada na dnie butelki. Ten jest jednak naturalnym osadem, który wytrąca się wraz z upływem czasu. Nie ma on negatywnego wpływu na smak napoju, a wręcz podnosi jego walory zdrowotne.

jablko-na-sok

Sok jabłkowy możesz z powodzeniem zrobić we własnym domu. Wystarczy, że posiadasz sokowirówkę lub wyciskarkę do owoców. Taki własnoręcznie przygotowany sok będzie witaminową bombą, a ty będziesz miał pewność, co znajduje się w jego składzie. Jeśli jednak nie posiadasz specjalistycznego urządzania, to nic straconego. W ofercie Schroniska Smaków mamy bowiem mętny sok jabłkowy najlepszej jakości, który sami tłoczymy. Produkt powstał z soczystych, polskich jabłek, dzięki czemu ma niepowtarzalny smak i aromat. W jego składzie nie znajdziesz również dodatkowego cukru, konserwantów czy polepszaczy. To najlepszy sok jabłkowy, jaki możesz kupić dla siebie i swoich bliskich.

Przeczytaj także: Parmezan w ciąży? Znamy odpowiedź na to i inne pytania o ten ser!

Pij sok jabłkowy na zdrowie!

Nie wahaj się ani sekundy i już dziś włącz do swojej codziennej diety sok jabłkowy. To produkt, który jest ceniony przez lekarzy i dietetyków za szereg swoich dobroczynnych właściwości. Pamiętaj jednak, by zawsze czytać etykiety. Naturalny sok jabłkowy nie powinien zawierać dodatkowych substancji słodzących i konserwantów. Po doskonałej jakości sok jabłkowy udaj się do internetowej Spiżarni Schroniska Smaków. Gwarantujemy, że nasz produkt będzie rajem dla Twojego podniebienia.